Implementasi Strategi Pembelajaran Inkuiri dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa
Implementation of Inquiry-Based Learning Strategy to Enhance Students' Learning Motivation
DOI:
https://doi.org/10.70757/kharismatik.v1i1.14Keywords:
inquiry-based learning, learning motivation, qualitative study, student engagement, teaching strategiesAbstract
The study examines the implementation of inquiry-based learning strategies to enhance students' learning motivation at SMP Islam Cijati Cicantayan. The primary issue addressed is the low student motivation in traditional learning settings, which hinders active participation and critical thinking. The research aims to evaluate the effectiveness of inquiry-based learning in fostering engagement, confidence, and academic achievement. Using a qualitative case study approach, data were collected through participatory observation, in-depth interviews, and documentation involving students, teachers, and parents. Findings indicate a significant improvement in students' motivation, evidenced by increased participation, deeper material comprehension, and enhanced critical thinking skills. However, challenges such as time constraints, resource limitations, and varying student abilities were identified. The study concludes that inquiry-based learning effectively boosts motivation by promoting active learning, though its success depends on adaptive implementation and adequate support. The implications suggest the need for teacher training and curriculum adjustments to optimize inquiry-based strategies in diverse educational contexts.
References
Ariza, N., Fikri, F., & Muhammad, H. (2022). Strategi Guru Akidah Akhlak Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Islamic Education Studies : An Indonesia Journal, 4(1), 49–62. https://doi.org/10.30631/ies.v4i1.27
Bagania, N. F. T. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri dalam Meningkatkan Hasil Belajar Sains Konsep Gaya pada Siswa Kelas V SD Inpres Wailan. Dinamika Pembelajaran, 1(1). https://doi.org/10.36412/dilan.v1i1.1590
Budiyarti, B. (2021). Model Pembelajaran Inkuiri Dengan Strategi Tutor Sebaya Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Ips Bagi Siswa Kelas Ix6 Smp Negeri 6 Batam. Daiwi Widya, 7(5), 15. https://doi.org/10.37637/dw.v7i5.675
Fatimah, A. (2022). Strategi Pembelajaran Pai Sd Melalui Computer Adaptive Instruction Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kesulitan Belajar: Aplikasi Teori Belajar Behavioristik Edward Thorndike. Mukaddimah: Jurnal Studi Islam, 6(1), 23–36. https://doi.org/10.14421/mjsi.61.2833
Handiyani, M., & Muhtar, T. (2022). Mengembangkan Motivasi Belajar Siswa melalui Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi: Sebuah Kajian Pembelajaran dalam Perspektif Pedagogik-Filosofis. Jurnal Basicedu, 6(4), 5817–5826. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3116
Hartati, N. (2022). Implementasi E-Modul Interaktif dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Biologi di SMA Negeri 1 Gondang. Jurnal Pendidikan Madrasah, 7(2), 173–184. https://doi.org/10.14421/jpm.2022.72.09
Hartaty. (2022). Penerapan Strategi Pembelajaran Bermain Peran dalam Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar IPA Siswa. Jurnal LENTERA: Jurnal Studi Pendidikan, 4(1). https://doi.org/10.51518/lentera.v4i1.66
Hayati, N. (2020). Penerapan Strategi Pembelajaran Bermain Peran Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Mata Pelajaran Biologi Bagi Siswa Kelas Xi-Mipa 5 Sma Negeri 1 Boyolangu Tahun Pelajaran 2017/2018. EDUPROXIMA : Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 2(2), 76. https://doi.org/10.29100/eduproxima.v2i2.1627
Herningsih, E. (2022). Analisis Strategi Pembelajaran Berbasis Digital dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Aqidah Akhlak: Analisis Strategi Pembelajaran Berbasis Digital dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Aqidah Akhlak. Edunity Kajian Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 1(03), 141–149. https://doi.org/10.57096/edunity.v1i03.19
Huberman, M. B. M. &A. M. (1992). Qualitative Data Analysis. Sage Publication Inc.
Hutabarat, D. (2020). Analisis Pelaksanaan Strategi Pembelajaran Inkuiri Oleh Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Kelas Xi Smk Negeri 1 Laguboti Kabupaten Toba Samosir Tahun Pembelajaran 2019/2020. Areopagus : Jurnal Pendidikan Dan Teologi Kristen, 18(1), 127–134. https://doi.org/10.46965/ja.v18i1.76
Isomuddin, I., Fathullah, F., & Purwantoro, F. (2023). Analisis Strategi Inkuiri Learning Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. BADA’A: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(1), 190–198. https://doi.org/10.37216/badaa.v5i1.938
Kinasih Cut Delpasya, K., Rosadi, A., Ridwan, D., & Agustian Nur, R. (2022). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Hasil Belajar PAI Siswa pada Masa Pandemi. DIAJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(3), 348–355. https://doi.org/10.54259/diajar.v1i3.994
Kurnia, A. D. (2022). Implementasi Penilaian Formatif Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Tatap Muka Terbatas Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. STRATEGY : Jurnal Inovasi Strategi Dan Model Pembelajaran, 2(1), 67–77. https://doi.org/10.51878/strategi.v2i1.887
Moleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.
Nante, O. Y., Tandililing, E., & Mursyid, S. (2021). Implementasi Model Inkuiri Terbimbing Dalam Pembelajaran Fisika Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Suhu Dan Perubahannya. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 11(1). https://doi.org/10.26418/jppk.v11i1.51890
Nur, R. A., Rosadi, A., Ridwan, D., & Apriandinata, I. (2022). Analysis Of The Use Of E-Learning On Learning Motivation In Students. Jurnal Scientia, 11(01), 398–403.
Nurfauziah, N. (2020). Implementasi Strategi Pembelajaran Peer Lessons Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V Sd. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 4(1). https://doi.org/10.33578/pjr.v4i1.7940
Nurokhatun, D., & Juliana, R. (2020). Strategi Pembelajaran Kontekstual Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Fiqih Siswa Madrasah Tsanawiyah. Islamic Education Studies : An Indonesia Journal, 3(1), 13–26. https://doi.org/10.30631/ies.v3i1.57
Parangin, N. (2022). Menggunakan Model Pembelajaran Debat Aktif Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Agama Katolik Di Smpn 41 Medan. SCHOOL EDUCATION JOURNAL PGSD FIP UNIMED, 12(1), 70–76. https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v12i1.35342
Putri Ledi, S. M., Sholikhan, & Jufriadi, A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Siswa Kelas Viii Pada Materi Gerak Lurus. Rainstek Jurnal Terapan Sains Dan Teknologi, 3(2), 153–157. https://doi.org/10.21067/jtst.v3i2.5932
Qarni, U. A., & Bashith, A. (2023). Variasi Strategi Pembelajaran Ips Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Mtsn 1 Pasuruan. Dinamika Sosial: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 2(4), 423–436. https://doi.org/10.18860/dsjpips.v2i4.4088
Ratiah, R., & Lindawati, Y. I. (2022). Strategi Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di SMA Negeri 1 Bojongmanik. ANWARUL, 2(3), 256–269. https://doi.org/10.58578/anwarul.v2i3.409
Rustandi, N. (2023). Dampak Strategi Pembelajaran Inkuiri Terhadap Motivasi Belajar Dan Prestasi Belajar. Kharismatik : Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(1), 18–22. https://doi.org/10.70757/kharismatik.v1i1.14
Saragih, R. (2021). Implementasi Strategi Pembelajaran Inkuiri Terhadap Keaktifan Belajar Pendidikan Agama Kristen Siswa Di Kelas. Areopagus : Jurnal Pendidikan Dan Teologi Kristen, 19(2), 68–77. https://doi.org/10.46965/ja.v19i2.707
Sheilawati, A. B., & Hasanah, E. (2022). Strategi Pembelajaran untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SMP. JURNAL INOVASI DAN MANAJEMEN PENDIDIKAN, 2(2), 81–86. https://doi.org/10.12928/jimp.v2i2.6960
Sihab, W. W. G. S. (2022). Implementasi Media Pembelajaran Animasi Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Pai Kelas Viii Di Smpit Cahaya Insani Kedu. Al Ghazali, 5(2), 191–198. https://doi.org/10.52484/al_ghazali.v5i2.338
Syafrizah, S. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Dalam Pembelajaran Biologi Siswa Kelas X SMA Negeri 3 Tebing Tinggi Tahun Pelajaran 2021/2022. Innovative: Journal Of Social Science Research, 2(1), 703–710. https://doi.org/10.31004/innovative.v2i1.4571
Waris, W. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Terpadu untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran Biologi Kelas XI di SMA Negeri Tamanan Bondowoso. BIO-CONS : Jurnal Biologi Dan Konservasi, 4(2), 157–167. https://doi.org/10.31537/biocons.v4i2.721
Wartini, N. W. (2021). Implementasi Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Journal of Education Action Research, 5(1). https://doi.org/10.23887/jear.v5i1.32255
Wijaya, T., Wahidmurni, W., & Susilawati, S. (2022). Efektivitas Strategi Inkuiri dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik. Jurnal Basicedu, 6(4), 7627–7636. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3606
Wurjanti, E. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Index Card Match Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Smp Negeri 15 Malang. STRATEGY : Jurnal Inovasi Strategi Dan Model Pembelajaran, 3(2), 192–198. https://doi.org/10.51878/strategi.v3i2.2259
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2023 Kharismatik : Jurnal Ilmu Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish articles in Kharismatik agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike 4.0.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).