Peningkatan Motivasi Belajar Pendidikan Agama Islam Melalui Metode Pemecahan Masalah di Sekolah Menengah Pertama

Enhancing Learning Motivation in Islamic Religious Education Through Problem-Solving Methods in Junior High School

Authors

  • Ade Nurpriatna STAI Kharisma Cicurug Sukabumi Jawa Barat, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.70757/kharismatik.v1i1.12

Keywords:

Islamic education, learning motivation, problem solving, student engagement, teaching method

Abstract

This classroom action research examines the effectiveness of Problem Solving method in enhancing learning motivation for Islamic Religious Education (PAI) among junior high school SMP Iko Anata Putra, Nagrak, Sukabumi students. Conducted in two cycles with 30 eighth-grade participants, the study employed observation, achievement tests, and motivation questionnaires. Findings revealed substantial improvements across key indicators: instructional quality increased from 69% to 87%, student engagement rose from 62% to 82%, and learning outcomes improved from an average score of 65 (40% mastery) to 78 (85% mastery). Motivation levels showed 13% overall growth, with notable increases in intrinsic motivation components including learning desire (66% to 79%) and activity interest (67% to 80%). The research demonstrates how Problem Solving fosters active learning environments, develops critical thinking skills, and strengthens religious value internalization. These results suggest the method's potential for broader application in PAI instruction, particularly in addressing motivation challenges. Further studies should explore technological integration and long-term cognitive-affective impacts of this approach.

References

Abdullah & Moh. Ali Wafa. (2022). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Model Problem Based Learning pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di SMPN 5 Bangkalan. Journal Of Early Childhood And Islamic Education, 1(1), 39–51. https://doi.org/10.62005/joecie.v1i1.13

Agustiana, I. A. (2022). Pengoptimalan Penggunaan Teknologi Melalui Quizizz Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Di Man 1 Kota Probolinggo. Muta’allim: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(4), 388–398. https://doi.org/10.18860/mjpai.v1i4.2334

Ahmadi, A. (2022). Pengaruh Pembelajaran Daring Berbantuan Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dimoderasi Motivasi Belajar Siswa. JURNAL NALAR PENDIDIKAN, 10(1), 62. https://doi.org/10.26858/jnp.v10i1.23671

’Aisy, L. L. R., Fathurrahman, M., & Khasanah, U. (2022). Implementasi Metode Al-Husna Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Membaca Al-Qur’an. Al’Ulum Jurnal Pendidikan Islam, 1–13. https://doi.org/10.54090/alulum.116

Alfarizi, Moch. S., Nurhalim, N., Mahfud, A., & Prasetiya, B. (2022). Meningkatkan Motivasi Belajar Pendidikan Agama Islam Melalui Penggunaan Bahan Ajar Berbasis Multimedia Interaktif Pada Siswa Kelas Iv Di Sdn Mayangan 2. Al-ATHFAL: Jurnal Pendidikan Anak, 3(1), 55–68. https://doi.org/10.46773/al-athfal.v3i1.415

Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian. Bumi Aksara.

Azimah, S. (2022). Meningkatkan hasil belajar materi menghindari minuman keras, judi, dan pertengkaran melalui metode pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Peserta Didik Kelas VIII di SMP Negeri 1 Galur. Al-Khos: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 74–83. https://doi.org/10.62808/al-khos.v2i2.67

Azis, A., Sutarjo, S., & Karyawati, L. (2022). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Motivasi Belajar PAI di SD Negeri Pasir Jaya 1 Tangerang. FONDATIA, 6(4), 1040–1055. https://doi.org/10.36088/fondatia.v6i4.2342

Banauwe, W. A. (2022). Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas Vii Di Smp Muhammadiyah Melati. Kuttab: Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 3(2), 150. https://doi.org/10.33477/kjim.v3i2.2589

Bararah, I. (2022). Inovasi Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 12(2), 401. https://doi.org/10.22373/jm.v12i2.14781

Barbalia, A. A. U., & Tamrin, M. (2022). Strategi Peningkatan Motivasi Belajar Pendidikan Agama Islam melalui Pendekatan Langsung Pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 2 Kupang. Ta Lim Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 1(2). https://doi.org/10.59098/talim.v1i2.768

Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed). Pearson.

Delpasya, K. K. C., Rosadi, A., Ridwan, D., & Nur, R. A. (2022). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Hasil Belajar PAI Siswa pada Masa Pandemi. In DIAJAR: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran (Vol. 1, Issue 3, pp. 348–355). Yayasan Pendidikan Penelitian Pengabdian Algero. https://doi.org/10.54259/diajar.v1i3.994

Hamdo, S. H. (2022). Hubungan Motivasi Belajar Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Peserta Didik Kelas VIII SMP Negeri 26 Makassar. Jurnal Pendidikan Agama Islam Indonesia (JPAII), 3(2), 35–39. https://doi.org/10.37251/jpaii.v3i2.626

Hamzah, H. (2022). Peranan Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Agama Islam Indonesia (JPAII), 3(4), 81–84. https://doi.org/10.37251/jpaii.v3i4.639

Hartati, M. (2022). Usaha Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Indonesia (JPAII), 3(3), 48–51. https://doi.org/10.37251/jpaii.v3i3.634

Huberman, M. B. M. &A. M. (1992). Qualitative Data Analysis. Sage Publication Inc.

Kemmis, S., McTaggart, R., & Nixon, R. (2014). The action research planner: Doing critical participatory action research. Springer.

Maghfuroh, N. W. (2022). Upaya Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Melalui Metode Auditory Intellectually Repetition Dalam Pembelajaran Tematik Kelas 5 MI Miftahul Ulum Jember. Ta’limDiniyah: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 3(1), 178–190. https://doi.org/10.53515/tdjpai.v3i1.50

Malik, A., Purnamasari, P. D., & Syahid, A. (2022). Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Meningkatkan Hasil Belajar pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Education and Learning Journal, 3(1), 61. https://doi.org/10.33096/eljour.v3i1.141

Maulidi, A. (2022). Implementasi Model Pembelajaran Quantum Learning dalam Meningkatkan Motivasi Belajar. Fakta: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 13. https://doi.org/10.28944/fakta.v2i1.698

McNiff, J., & Whitehead, J. (2012). Action Research for Teachers (0 ed.). David Fulton Publishers. https://doi.org/10.4324/9780203462393

Mokoagow, F. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Peseta Didik Melalui Pembelajaran Teori Belajar Behaviorisme Albert Bandura Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Materi Mengenal Malaikat Allah Kelas V Di Sdn 3 Limboto Barat. Jurnal Citra Pendidikan, 2(3), 537–540. https://doi.org/10.38048/jcp.v2i3.714

Nadiva, D. N. (2022). Pemanfaatan Media Tik Tok Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Di Sman 1 Lawang. Muta’allim: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 136–143. https://doi.org/10.18860/mjpai.v1i2.1457

Ningtias, R. K., & Mahbubah, Z. (2022). Upaya Guru PAI dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Sma Hidayatus Salam Lowayu Dukun Gresik. Darajat: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(2), 169–177. https://doi.org/10.58518/darajat.v5i2.1416

Nur, R. A., Rosadi, A., & Ridwan, D. (2022). Analysis of the use of e-Learning on learning Motivation in students. Education, Sosial Science and Planning Technique, 11(1).

Nurfadila, S. L. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Ski Melalui Metode Problem Based Learning Dan Media Audio Visual. FATAWA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 244–250. https://doi.org/10.37812/fatawa.v2i2.478

Qodri, M. L. (2022). Penggunaan Media Youtube Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Fiqih Melalui Pembelajaran Daring Madrasah Aliyah Negeri 2 Situbondo. Muta’allim: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(4), 424–430. https://doi.org/10.18860/mjpai.v1i4.2052

Rahmi, S. (2022). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Pendidikan Agama Pada Anak. JURNAL AZKIA : Jurnal Aktualisasi Pendidikan Islam, 17(1). https://doi.org/10.58645/jurnalazkia.v17i1.179

Rosadi, A., Mariah, E. Y., & Jimatul Arrobi. (2021). Pengaruh Bimbingan Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Dalam Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ). Jurnal Jendela Pendidikan, 01, 119–125.

Rosda, K. (2022). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Pendidikan Agama Islam (Pai) Siswa Kelas Viii Di Smp Negeri 2 Talawi. LOKAKARYA, 1(2), 1. https://doi.org/10.30821/lokakarya.v1i2.2203

Sudrajat, A. (2022). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Daring Melalui Metode Problem Based Learning. Jurnal Penelitian Pendidikan, 22(1), 12–27. https://doi.org/10.17509/jpp.v22i1.45694

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Alfabeta.

Susiani, S. (2022). Implementasi metode jigsaw sebagai upaya meningkatkan motivasi belajar peserta didik pada kompetensi dasar tarih kelas IX. Al-Khos: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 10–16. https://doi.org/10.62808/al-khos.v2i1.63

Syarifuddin, M., Maulana, R., Fadlinazich, F. E., & Harun, A. E. (2022). Eksperimen Media Pembelajaran “I-Slami” Guna Meningkatkan Motivasi Belajar Pendidikan Agama Islam Siswa Tuna Rungu Di Sidoarjo. Jurnal Cerdik: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 2(1), 33–43. https://doi.org/10.21776/ub.jcerdik.2022.002.01.04

Taneo, D. J., & Nomleni, O. (2022). Penerapan Metode Problem Solving melalui Online untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(3), 3568–3574. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2506

Downloads

Published

2023-09-30

How to Cite

Nurpriatna, A. (2023). Peningkatan Motivasi Belajar Pendidikan Agama Islam Melalui Metode Pemecahan Masalah di Sekolah Menengah Pertama: Enhancing Learning Motivation in Islamic Religious Education Through Problem-Solving Methods in Junior High School. Kharismatik : Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(1), 1–14. https://doi.org/10.70757/kharismatik.v1i1.12

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.