Penggunaan Media Audio-Visual sebagai Strategi Pembelajaran Inovatif dalam Meningkatkan Kompetensi Sejarah Kebudayaan Islam
The Use of Audio-Visual Media as an Innovative Learning Strategy to Enhance Competence in Islamic Cultural History
DOI:
https://doi.org/10.70757/kharismatik.v1i1.13Keywords:
audio-visual media, innovative learning, Islamic cultural history, learning outcomesAbstract
This study examines the effectiveness of audio-visual media as an innovative learning strategy to enhance student competence in Islamic Cultural History (SKI) at MTs Sunanul Huda Cisaat. The research addresses the low student engagement and learning outcomes in SKI due to conventional teaching methods. Using a quasi-experimental design, 48 seventh-grade students were divided into experimental (audio-visual media) and control (conventional method) groups. Data were collected through pre-test and post-test assessments, analyzed using descriptive and inferential statistics (independent sample t-test and N-Gain). Results showed a significant improvement in the experimental group, with an average post-test score of 11.91 (compared to 10.29 in the control group) and an N-Gain of 0.5 (moderate improvement). Statistical analysis confirmed the significant difference (p = 0.001), indicating that audio-visual media effectively enhances learning outcomes. The findings support the integration of multimedia in SKI instruction, aligning with cognitive load theory and dual coding theory, which emphasize multisensory learning. This study recommends adopting audio-visual media to create interactive, engaging, and effective learning experiences in Islamic education.
References
Achmadin, B. Z. (2022). Urgensi Historical Thinking Skills Bagi Peserta Didik Dalam Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam. Muta’allim: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 96–114. https://doi.org/10.18860/mjpai.v1i2.1125
Ahmad, F. (2021). Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Giving Questions and Getting Answers untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa pada Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Kelas VII MTsS Jam’iyah Mahmudiyah Tanjung Pura. Transformasi Manageria: Journal of Islamic Education Management, 1(2), 117–127. https://doi.org/10.47467/manageria.v1i2.580
Aisyah, A., & Wiyanarti, E. (2021). Penerapan Strategi Reap (Read, Encode, Annote, Ponder) untuk Meningkatkan Kemampuan Mengolah Informasi Siswa dalam Pembelajaran Sejarah. FACTUM: Jurnal Sejarah Dan Pendidikan Sejarah, 10(1), 11–20. https://doi.org/10.17509/factum.v10i1.28508
Ar, H. S. (2022). Mengembangkan Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam Dan Isu-Isu Sosial, 20(1), 25–42. https://doi.org/10.37216/tadib.v20i1.538
Astuti, F. F. (2022). Penggunaan Strategi Think-Talk-Write Dalam Meningkatkan Hasil Benlajar Siswa Pada Pembelajaran SKI Kels X IPA MAN Bengkulu Selatan. Jurnal Pendidikan Islam Al-Affan, 2(2), 208–218. https://doi.org/10.69775/jpia.v2i2.77
Azizeh, S. N. (2021). Metode Kisah dalam Meningkatkan Motivasi Belajar dan Kemampuan Bercerita pada Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di Madrasah Ibtidaiyah. Al-Insyiroh: Jurnal Studi Keislaman, 7(1), 88–114. https://doi.org/10.35309/alinsyiroh.v7i1.4237
Dewi, K., & Sahrina, A. (2021). Urgensi augmented reality sebagai media inovasi pembelajaran dalam melestarikan kebudayaan. Jurnal Integrasi Dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial (JIHI3S), 1(10), 1077–1089. https://doi.org/10.17977/um063v1i10p1077-1089
Dewi, N. V. Y., Hasan Basri, & Moh. Ahyan Yusuf Sya’bani. (2022). Penggunaan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Menengah Pertama Muhammadiyah 1 Gresik. Jurnal Mahasiswa Pendidikan, 2(2), 187–196. https://doi.org/10.37286/jmp.v2i2.191
Diana, E., & Firdaus, J. (2021). Pembelajaran Fikih Berbasis Audio-Visual Sebagai Media Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Di MA Nurul Yaqin Situbondo. Jurnal Al-Murabbi, 6(2), 24–35. https://doi.org/10.35891/amb.v6i2.2526
Febriani, B. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Sejarah Kebudayaan Islam Siswa Kelas VII Madrasah Tsanawiyah Guppi Jambi. JURNAL ISLAMIKA GRANADA, 2(1), 21–31. https://doi.org/10.51849/ig.v2i1.82
Ghafara, S. T., Simatupang, W., Ambiyar, A., Muskhir, M., & Irfan, D. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android – Pembelajaran Inovatif Untuk Meningkatkan Kompetensi Siswa SMK. ZONAsi: Jurnal Sistem Informasi, 1–17. https://doi.org/10.31849/zn.v4i.12450
Handini, N., Fatkhurrohman, M., & Gunawan, H. (2022). Kreatifitas Guru Pai Dalam Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual Di Smp Al-Islam 1 Surakarta. AL’ULUM JURNAL PENDIDIKAN ISLAM, 2(2), 194. https://doi.org/10.54090/aujpai.v2i2.1
Hanif, A. F. (2022). Implementasi Metode Pembelajaran Mind Mapping Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Viii Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Di Mts Negeri 1 Malang. Muta’allim: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(3), 382–387. https://doi.org/10.18860/mjpai.v1i4.2375
Hermansah, R. (2022). Dampak Penggunaan Media Berbasis Android Dalam Aktivitas Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam. JENTRE, 3(1), 12–25. https://doi.org/10.38075/jen.v3i1.143
Hermanto, H. (2022). Strategi Pembelajaran Inovatif Pendidikan Agama Islam Dengan Media Powerpoint Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Smp Negeri 3 Mattirobulu. Educational Leadership: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2), 131–140. https://doi.org/10.24252/edu.v1i2.26557
Hidayat, D. F. (2022). Desain Metode Ceramah Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. INOVATIF: Jurnal Penelitian Pendidikan, Agama, Dan Kebudayaan, 8(2), 141–156. https://doi.org/10.55148/inovatif.v8i2.300
Hilman, C., Rosadi, A., & Rohmah, S. (2022). Pelatihan Pemanfatan Powerpoint Sebagai Media Pembelajaran Peserta PPK. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 3(1), 150–155. https://doi.org/10.55338/jpkmn.v3i1.302
Ikhsan, N. I., Irfani, F., & Ibdalsyah, I. (2022). Efektivitas Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam terhadap Hasil Belajar Siswa di MTs Badru Tamam. Reslaj : Religion Education Social Laa Roiba Journal, 4(4), 899–917. https://doi.org/10.47467/reslaj.v4i4.1006
Iqbal, M., Zulkhairi, Z., & Budi, B. (2021). Peran Kompetensi Profesional Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 11(3), 595. https://doi.org/10.22373/jm.v11i3.8523
Lubis, D. M. R., Manik, E., Mardianto, & Nirwana Anas. (2021). Strategi Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam. Islamic Education, 1(2), 68–73. https://doi.org/10.57251/ie.v1i2.72
Mardiana, A., Idris, M., & Wandiyo, W. (2022). Konsep Batanghari Sembilan Dalam Sejarah Dan Kebudayaan Melayu Sumatera Selatan Sebagai Sumber Pembelajaran Sejarah Lokal. Kalpataru: Jurnal Sejarah Dan Pembelajaran Sejarah, 8(1). https://doi.org/10.31851/kalpataru.v8i2.8959
Mariani, M. (2021). Penggunaan Model Pembelajaran Tipe Student Team Achievement Divisions Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Fisika Untuk Siswa Sman 4 Tebo. STRATEGY : Jurnal Inovasi Strategi Dan Model Pembelajaran, 1(2), 200–206. https://doi.org/10.51878/strategi.v1i2.608
Mashita, M. (2021). Efektifitas Penggunaan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X Ipa 3 Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sma Islamic Centre Tangerang. JM2PI: Jurnal Mediakarya Mahasiswa Pendidikan Islam, 2(1), 46–62. https://doi.org/10.33853/jm2pi.v2i1.488
Monica, S. (2022). Penggunaan Media Audio-Visual Sebagai Alat Untuk Meningkatkan Kompetensi Sdm Pertanian Dalam Mengedukasi Materi Tentang Tanah. PROSIDING SEMINAR NASIONAL INSTIPER, 1(1), 30–36. https://doi.org/10.55180/pro.v1i1.239
Prasetyo, D. D., Qomarudin, Q., Hidayat, S., & Citraningsih, D. (2022). Manajemen Pemanfaatan Media Pembelajaran Audio Visual Dalam Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam. Al-Rabwah, 16(02), 97–105. https://doi.org/10.55799/jalr.v16i02.202
Razzaqi, E. M. M., Rufaidah, M. F., & Priyoyudanto, F. (2022). Penggunaan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Daring Mata Pelajaran Bahasa Arab Di Sekolah Dasar Islam Terpadu Al-Halimiyah Jakarta Timur. JURNAL Al-AZHAR INDONESIA SERI HUMANIORA, 7(3), 209. https://doi.org/10.36722/sh.v7i3.1606
Rosadi, A., Marwiji, M. H., & Mariah, E. Y. (2021). Strategi Kepala Sekolah Dalam Pembinaan Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ). Kelola: Journal of Islamic Education Management, 1(3), 112–118.
Rosadi, A., Qomaruzzaman, B., & Zaqiah, Q. Y. (2023). Inovasi Pembelajaran Media Video Edukasi Sebagai Upaya Meningkatkan Efikasi Diri Pada Mata Pelajaran PAI. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(4), 1876–1883. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i4.6222
Rosyid, M. (2022). Pemanfaatan Cagar Budaya Kauman Menara Kudus Sebagai Media Pembelajaran Sejarah. Tsaqofah Dan Tarikh: Jurnal Kebudayaan Dan Sejarah Islam, 6(2), 66. https://doi.org/10.29300/ttjksi.v6i2.4166
Rusnawati. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Tingkat Pemahaman Siswa Dalam Pembelajaran Fiqh. JURNAL AZKIA : Jurnal Aktualisasi Pendidikan Islam, 17(1). https://doi.org/10.58645/jurnalazkia.v17i1.178
Sofyan, A., & Febriyani, S. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Powerpoint Dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Pada Materi Pertumbuhan Dan Perkembangan Makhluk Hidup. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 1(2), 40–48. https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v1i2.1307
Sukraningsih, J. (2021). Penggunaan Film Dokumenter Sebagai Sumber Belajar Dalam Proses Pembelajaran Ips Sejarah Di Smp Ketapang. Jurnal Kajian Pembelajaran Dan Keilmuan, 5(1), 34. https://doi.org/10.26418/jurnalkpk.v5i1.48735
Tetin, T., Herlina, N. H., & Tantowie, T. A. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam melalui Strategi Inferencing. Bestari | Jurnal Studi Pendidikan Islam, 18(1), 99. https://doi.org/10.36667/bestari.v18i1.476
Ulya, A., & Arifi, A. (2021). Media Game Edukasi Quizizz dalam Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Edulab : Majalah Ilmiah Laboratorium Pendidikan, 6(1), 80–94. https://doi.org/10.14421/edulab.2021.61.07
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2023 Kharismatik : Jurnal Ilmu Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish articles in Kharismatik agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike 4.0.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).