Strategi Manajemen Pemasaran Pendidikan Multikultural Sekolah Menengah Kejuruan Bhakti Karya Parigi
DOI:
https://doi.org/10.70757/kharismatik.v1i2.53Abstract
ABSTRACT
The multicultural-based educational marketing strategy regulated by the Bhakti Karya Parigi Vocational High School, is regulated in pursuing effective and efficient educational marketing in terms of educational strategy and marketing. The education marketing strategy is implemented to regulate the various concepts used in education marketing, in order to balance the education marketing carried out by other institutions. This research uses a descriptive qualitative approach in the writing mechanism, and data management uses analysis of interview results and literature review of educational marketing strategies. The results of research on educational marketing management strategies regulated by the Bakti Karya Parigi Multicultural Vocational School, with educational marketing management using the concept of offering, creating and exchanging educational products. In the concept of offering educational marketing, it is carried out by visiting educational institutions at the junior high school level and holding activities that involve the environment and educational system at the Bakti Karya Parigi Multicultural Vocational School. The results of research in multicultural-based educational marketing strategies in marketing strategies include stages of problem analysis and potential analysis, problem analysis is found in the response of the community, students and educational institutions. Potential analysis is found in the potential success of management concepts and strategies. Educational marketing management uses a concept consisting of the stages of creating, offering, exchanging products and services that have good value for other parties. The strategies used in education marketing in the community response sector are handled with an evaluation system for education marketing concepts and strategies, and the management functions used in education marketing are at the implementation and supervision stages which must continue to be improved. The implementation and supervision stages are still not optimal with the number of students and environmental understanding has not been achieved properly. So in handling this matter, the educational marketing strategy in the 2023-2024 academic year maximizes the implementation and supervision of the concepts used in educational marketing at Bhakti Karya Parigi Vocational School.
Keyword: Educational Marketing, Multicultural, Management
ABSTRAK
Strategi pemasaran pendidikan yang berbasis multikutural yang di regulasikan oleh Sekolah Menengah Kejuruan Bhakti Karya Parigi, diregulasikan dalam menempuh pemasaran pendidikan yang efektif dan efisien dari segi strategi dan pemasaran pendidikan. Strategi pemasaran pendidikan dilaksanakan untuk mengatur berbagai konsep yang di gunakan dalam pemasaran pendidikan, dalam mengimbangi pemasaran pendidikan yang dilakukan oleh lembaga lain. Penelitian ini menggunakan pendengakat secara kualitatif deskriptif dalam mekanisme penulisan, dan pengelolaan data menggunakan analisis hasil wawancara dan stady pustaka terhadap strategi pemasaran pendidikan. Hasil penelitian pada startegi manajemen pemasaran pendidikan yang diregulasikan oleh SMK Multikutural Bakti Karya Parigi, dengan manajemen pemasaran pendidikan menggunakan konsep penawaran, menciptakan, dan pertukaran produk pendidikan. Pada konsep penawaran pemasaran pendidikan dilaksankan dengan metode kunjungan kepada lembag aoendidikan tingkat SLTP dan mengadakan kegiatan yang meibatkan lingkungan dan sistem pendidikan di SMK Multukutural Bakti Karya Parigi. Hasil penelitian dalam strategi pemsaran pendidikan yang berbasisi multikutural dalam strategi pemasaran terdapat tahapan analisis permasalahan dan analisis potensi, analisis permasalahan terdapat pada respon masyarakat, peserta didik, dan lembaga pendidikan. Analisis potensi terdapat pada potensi keberhasilan konsep manajemen dan strategi, Manajemen pemasaran pendidikan menggunakan kosep yang terdiri dari tahapan menciptakan, menawarkan, mempertukrkan produk dan jasa yang memepunyai nilai baik bagi pihak lain. Strategi yang di gunakan dalam pemasaran pendidikan dalam,sektor respon masyarakat di atasi dengan sistem evaluasi konsep dan strategi pemasaran pendidikan, dan fungsi manajemen yang di gunakan dalam pemasaran pendidikan terdapat pada tahapan pelaksanaan dan pengawasan yang mesti terus di tingkatkan. Tahapan pelaksanaan dan pengawasan masih kurang maksimal dengan jumlah peserta didik dan pemahaman lingkungan belum tercapai dengan baik. Maka dalam penanganan hal tersebut strategi pemasaran pendidikan pada tahun ajaran 2023-2024 lebih memaksimalkan pelaksanaan dan pengawasan terhadap konsep yang di gunakan dalam pemasaran pendidikan di SMK Bhakti Karya Parigi.
Keyword: Pemasaran Pendidikan, Multikutural, Manajemen
References
Ari, H. P. (2008). Metode Analisis Akar Masalah dan Solusi. Makara Sosial Humaniora, 12(2), 72–81.
Fabiana Meijon Fadul. (2019). Pemerataan Akses Pendidikan Bagi Masyarakat Menurut Undang - Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan. 2(1), 53–64.
Hidayat, W., Suryana, Y., & Fauziah, F. (2020). Manajemen Bimbingan Dan Konseling Dalam Pendidikan Karakter Peserta Didik. Jurnal Pendidikan UNIGA, 14(2), 346. https://doi.org/10.52434/jp.v14i2.1004
I Nyoman Sudiarta. “Strategi Pemasaran: Mengintegrasikan Konsep Pemasaran Pariwisata, Gaya Hidup Konsumen dan Manajemen Destinasi Pariwisata Menuju Kualitas Pengalaman Berkelanjutan” dalamJurnal Ilmiah Manajemen dan Akutansi STIE Triatma Mulya, Vol. 16/No. 2/Desember 2011, hlm. 60.
Munir, M. (2018). Manajemen Pemasaran Pendidikan Meningkatkan Kuantitas Peserta Didik Dalam. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 3–17.
Raharja, S. (2010). pemasaran multikutural dalam peningkatan mutu pendidikan.pdf. Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2), 29. https://media.neliti.com/media/publications/112791-ID-mengkreasi-pendidikan-multikultural-di-s.pdf
Philip Kotler dan Kevin Lane Keller. Marketing Management. (New Jersey: Prentice Hall, 2012), hlm. 5.
Sudiarta, Y. (2017). Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan dalam Meningkatkan Nilai Jual Madrasah. Jurnal Madaniyah, 7(2), 261–283. https://drive.google.com/file/d/10F5x6ckT4M5c2xWPKVdsvLTxxTJ9g1KI/view?usp=share_link
Sudrartono, T. (2019). Pengaruh Segmentasi Pasar Terhadap Tingkat Penjualan Produk Fashion Umk. Coopetition : Jurnal Ilmiah Manajemen, 10(1), 53–64. https://doi.org/10.32670/coopetition.v10i1.40
Tihalimah. (2021). Pemasaran Pendidikan Dalam Peningkatan Pelanggan pendidikan SMKN 1 Pasie Raya Aceh Jaya. Jurnal Intelktual, 10(1), 55–74.
Wicaksono, A. S. (2011). Variabel - variabel yang Mempengaruhi Pemasaran Pendidikan. Jurnal Bisnis Indonesia, 2(1), 50–59.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2023 Kharismatik : Jurnal Ilmu Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish articles in Kharismatik agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike 4.0.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).